Interaktiva berättelser med Twine
Det finns en slags böcker som var vanligare förr, och nu kanske mest finns kvar som en nischprodukt i sci-fi-bokhandeln och liknande. Jag pratar om soloäventyrsboken. Det var böcker som fungerade på så sätt att man genom berättelsen ställdes inför olika val, valet man gjorde resulterade i att man fortsatte läsa på en specifikt numrerad paragraf. Om du gör si - forsätt till 87 och om du gör så fortsätt till 214, på ett ungefär.
Med hjälp av applikationen Twine kan man göra egna såna här interaktiva berättelser i digital form. Twine finns både som en fristående applikation som man installerar på sin dator, men också som en webbtjänst där man kan skapa en berättelse direkt i webbläsaren.
Twines koncept
Med Twine så skapar man passager av text. Passagerna kan man sedan länka ihop med varandra. På så sätt får man en berättelsestruktur som kan ha olika förgreningar och valen läsaren gör styr hur berättelsen tar form. Man läser Twine-berättelser genom att visa dem i webbläsaren. Det finns sidor på nätet där man kan ladda upp sin berättelse så att den blir tillgänglig för alla, men man kan också spara en vanlig html-fil som man öppnar i webbläsaren. Denna fil kan man bifoga till mejl eller liknande, precis som vilken fil som helst. Eftersom berättelserna visas som en hemsida, så kan man anpassa utseendet på sidan. Det finns några inbyggda stilar att välja mellan i Twine. Är man insatt i hur stilmallar (css) fungerar så kan man ytterligare skräddarsy utseendet. Man kan även lägga in bilder och videoklipp i sina passager.
Skapa en berättelse
Gå in på https://twinery.org för att komma igång med din berättelse. Där ska du namnge berättelsen och skapa dina passager. Varje passage ska ges ett namn och sedan den text eller bild som hör ihop med passagen. Man kan alltid trycka på play-knappen för att se hur resultatet ser ut. Om inte din startpassage länkar till någon annan passage så stannar dock berättelsen på start och kan inte komma vidare.
Länka mellan passager
När man vill att ett ord eller mening ska länka vidare till någon annan passage, så skriver man detta på ett speciellt sätt. Notationen är [[text som ska visas|namnet på passage man länkar till]]. Man kan välja själv om länkarna ska komma längst ner som tydliga val eller bara i löpande texten. Ibland kanske man heller inte behöver göra något val utan bara gå vidare med en enda länk.
Ett exempel
Så här ser min exempel-Twine ut kallad Underlandet. Längst ner till höger skapar man nya passager och intill så ser man play-knappen med vilken man testar hur berättelsen ser ut. De vita rutorna är mina passager och pilarna är länkar mellan passagerna.
Ytterligare resurser
Twine har en wiki där man kan läsa allt om hur saker och ting fungerar. Det finns även en exempelsida med lite fler detaljer. Hursomhelst så är det grundläggande enkelt att lära sig. Den som vill, kan göra mer avancerade saker och lära sig hur man förändrar utseendet och annat.
Varför Twine?
Det kan vara ett roligt sätt att jobba med text och berättelser. Det uppmuntrar till kreativitet och interaktiviteten kan göra att det påminner en del om spel, och därmed kanske lockar vissa som har svårt att ta till sig vanliga texter. Man får ett fint resultat genom en knapptryckning och omedelbar feedback på vad de ändringar man gör för med sig. Utöver det så kan man lära sig något om berättarstruktur och hur olika delar av texten hänger ihop. Den som är tekniskt intresserad kan lära sig lite om html och css, vilket är det som webbsidor fortfarande är uppbyggda på.
Fråga en expert
Anna Gustafsson har provat Twine på Startblocket och har en del erfarenheter som ni kan ta hjälp av. Hon tipsar bland annat om att man kan utgå från en färdig berättelse och göra en förgrening någonstans i den som deltagarna får fylla i med sina egna passager och sedan i slutänden binda ihop med originalberättelsen. Här är min jättekorta exempel-Twine som du kan ladda ner och sedan öppna med din webbläsare.
Kommentarer
Skicka en kommentar