Kunskapstest och utvärdering med Google formulär

Man kan göra utvärderingar och kunskapstest på många sätt – ett smidigt sätt är att använda Google formulär. Formulär har du tillgång till genom ditt vanliga hagaberg.org-konto.

Fördelar med formulär

Det finns flera fördelar med att använda formulär:
  1. Lätt att göra om, ta bort eller lägga till frågor.
  2. Du har tillgång till ditt formulär var du än är och från vilken enhet som helst.
  3. Du kan ge andra användare möjlighet att redigera ditt formulär eller ta del av svaren.
  4. Det finns en uppsjö av olika alternativ för frågor: flerval, fritext osv.
  5. Du kan visa bilder och videoklipp i ditt formulär om du så önskar.
  6. Självrättande formulär där du anger rätt svar och automatiskt ger återkoppling på rätt antal svar till den som fyller i formuläret.
  7. Sammanställning av svaren, med grafer eller t o m i ett kalkylark.

Självrättande formulär

Om du har genomfört ett block i undervisningen om ett särskilt område eller ämne och vill ta tempen på hur många som hängt med och förstått vad blocket handlat om, så kan du göra ett kunskapstest i form av ett självrättande formulär.

Deltagaren får efter avslutat test omedelbart återkoppling på hur många rätt hen har och du som lärare får en överblick över alla deltagarnas svar i form av grafer direkt i formulärets svarsdel eller exporterade till ett kalkylark. Då kan du se hur det generella kunskapsläget är i klassen och se vilka frågor som flest svarar fel på och därigenom vad du kanske måste förtydliga i framtida kurser.

Här följer en skärminspelning som visar hur du skapar och hanterar ett formulär (längre ned finns text och bilder för den som föredrar det):


Skapa formuläret

Ditt formulär behöver få några lämpliga inställningar. Med de här inställningarna, så samlar du in de svarandes e-postadresser, de svarande kan bara svara en gång, frågeordningen blandas och den svarande får återkoppling på uppnådd poäng och totalpoäng. Glöm inte att aktivera quiz-reglaget!



Du skapar nya frågor med plusknappen och kan då välja på olika frågetyper och huruvida frågan är obligatorisk. När du skrivit din fråga och angett alternativ för radioknappar eller kryssrutor, så kan du sen trycka på svarsknapp och där ange rätt svar och ett poängvärde för frågan.


När du är klar med ditt formulär så trycker du på skicka-knappen högt upp till höger.
Nu får du olika valmöjligheter för hur du vill skicka ditt formulär. För att slippa skriva in alla deltagares e-postadresser, så kan du med fördel välja att istället skapa en länk som du kopierar. Länken kan du sen skicka ut till exempelvis Classroom. Bocka även i samla in e-postadresser.

Kolla svaren

När svar kommer in så kan du se dessa genom att trycka på SVAR (2 svar i det här fallet).
Du kan klicka på den gröna knappen för att föra över svaren till ett kalkylark. Klickar du på ikonen med tre prickar kan du bl a välja att få e-post när nya svar kommer in. Du kan också flytta reglaget för godkänna svar för att stänga ner formuläret för nya svar.
När du öppnar kalkylarket som skapas så ser du där sammanställt alla svar och nu kan du såklart även trixa och fixa med snygg formatering för antal rätta svar, så att t ex röd är många fel, gul är ok, grön är bra. Men det kan vi ta en annan gång ;)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kom igång med Google Kalender

Interaktiva berättelser med Twine