Så här kan deltagarna redovisa foton för klassen
Ibland vill man att kursdeltagarna ska visa foton de tagit med sin smartphone, för klassen. Det går att lösa på några olika sätt.
1) De får koppla in sin smartphone till projektorn med hjälp av en adapter. Problemet med adaptrar är att de har en tendens att försvinna samt att variationen av olika uttag, gör att man måste ha olika adaptrar och för Android fungerar inte alla modeller med adaptern.
2) Annat sätt är att deltagarna bifogar foton i mejl till läraren. Det blir då lärarens ansvar att hålla reda på vem som skickat vad och allt visas upp från lärarens dator. Om deltagarna kan redovisa med en Chromebook eller egen dator, så kan de mejla sig själva eller spara på Drive direkt från sin telefon. Det sistnämnda kräver dock att de loggar in med sitt skolkonto (hagaberg.org) på telefonen.
3) Det trevligaste sättet är att jobba med ett delat fotoalbum. Då möjliggör man för alla att se de andras foton direkt i telefonen/datorn och man kan även visa allas foton med projektorn från bara en dator eller telefon. Det finns såklart flera tjänster för det här, men jag beskriver hur man gör på Google Foto:
Som lärare gör man i ordning ett delat album med ett namn och en ursprunglig bild (för att man ska kunna skapa albumet) och sedan delar man ut det via länk eller till specifika användare. Länken kan man mejla, lägga in i ett Classroom-meddelande eller vad man nu kan hitta på för att få ut länken till deltagarna. Det som krävs av deltagarna är att de har Google Foto-appen. På Android är den förinstallerad och hanterar redan foton. På iOS får man ladda ner den. Värt att tänka på: om de inte har lagt till sitt skolkonto på telefonen så kommer deras privata Google-konto stå som uppladdare av fotona.
Via länken som deltagarna har fått kan de se det delade fotoalbumet och lägga till sina foton till det. Ni har nu, med andra ord, en gemensam yta för foton. Som lärare behöver man bara koppla in sin egen dator eller telefon till projektorn och visa det delade albumet med projektorn. Om du har flera redovisningar i framtiden kan du bara tömma albumet och återanvända det nästa moment/termin/läsår.
Om du har delat in deltagarna i grupper så gör du bara flera album och delar ett med varje grupp. Då kan de, i och för sig, inte ta del av andra gruppers foton, förutom när du visar dem på redovisningen.
Gå in på Google Foto i webbläsaren och testa att skapa ett album och dela, det är enkelt och i princip bara att klicka på de tydligt textade knapparna/länkarna.
Här följer ändå skärmbilder av de olika måtten och stegen:
Skapa album
För över ett foto om inga finns. Detta foto blir det första i det album du ska dela
Namnge och dela
Skicka ut länken på något sätt, t ex via mejl
Här är mottagarens/deltagarens perspektiv där länken kommit in via gmail
Man kan använda dela-funktionen när man tagit eller valt ett foto och sedan välja Ladda upp till Foton
De kan välja att lägga till fotot i det delade albumet
Det delade albumet samlar nu allas bilder och de blir märkta med uppladdarens namn. Du kan med fördel visa bilderna som bildspel på datorn och alla kan även se albumbilderna på sina telefoner.
1) De får koppla in sin smartphone till projektorn med hjälp av en adapter. Problemet med adaptrar är att de har en tendens att försvinna samt att variationen av olika uttag, gör att man måste ha olika adaptrar och för Android fungerar inte alla modeller med adaptern.
2) Annat sätt är att deltagarna bifogar foton i mejl till läraren. Det blir då lärarens ansvar att hålla reda på vem som skickat vad och allt visas upp från lärarens dator. Om deltagarna kan redovisa med en Chromebook eller egen dator, så kan de mejla sig själva eller spara på Drive direkt från sin telefon. Det sistnämnda kräver dock att de loggar in med sitt skolkonto (hagaberg.org) på telefonen.
3) Det trevligaste sättet är att jobba med ett delat fotoalbum. Då möjliggör man för alla att se de andras foton direkt i telefonen/datorn och man kan även visa allas foton med projektorn från bara en dator eller telefon. Det finns såklart flera tjänster för det här, men jag beskriver hur man gör på Google Foto:
Som lärare gör man i ordning ett delat album med ett namn och en ursprunglig bild (för att man ska kunna skapa albumet) och sedan delar man ut det via länk eller till specifika användare. Länken kan man mejla, lägga in i ett Classroom-meddelande eller vad man nu kan hitta på för att få ut länken till deltagarna. Det som krävs av deltagarna är att de har Google Foto-appen. På Android är den förinstallerad och hanterar redan foton. På iOS får man ladda ner den. Värt att tänka på: om de inte har lagt till sitt skolkonto på telefonen så kommer deras privata Google-konto stå som uppladdare av fotona.
Via länken som deltagarna har fått kan de se det delade fotoalbumet och lägga till sina foton till det. Ni har nu, med andra ord, en gemensam yta för foton. Som lärare behöver man bara koppla in sin egen dator eller telefon till projektorn och visa det delade albumet med projektorn. Om du har flera redovisningar i framtiden kan du bara tömma albumet och återanvända det nästa moment/termin/läsår.
Om du har delat in deltagarna i grupper så gör du bara flera album och delar ett med varje grupp. Då kan de, i och för sig, inte ta del av andra gruppers foton, förutom när du visar dem på redovisningen.
Gå in på Google Foto i webbläsaren och testa att skapa ett album och dela, det är enkelt och i princip bara att klicka på de tydligt textade knapparna/länkarna.
Här följer ändå skärmbilder av de olika måtten och stegen:
Skapa album
Det delade albumet samlar nu allas bilder och de blir märkta med uppladdarens namn. Du kan med fördel visa bilderna som bildspel på datorn och alla kan även se albumbilderna på sina telefoner.
Inspirationsbild på hur ett delat album kan se ut på mobilen. |
Kommentarer
Skicka en kommentar