Tips och tricks - G Suite

Om man är nybörjare eller har glömt mycket av hur man använder de olika delarna av G Suite For Education, så kommer här lite tips och tricks.

Gmail

Byta utseende

Klicka på kugghjulet och välj Teman:

Uppdelad inkorg

Du kan dela upp inkorgen i två delar. En övre del som visar olästa meddelanden och en nedre del som visar lästa. Så här ser det ut då:
Vill du göra den här inställningen, så klicka på kugghjulet > Inställningar > Inkorgen. Ställ sedan in Inkorgstyp: Olästa först. Se till att det sedan står 1. Olästa 2. Allt annat. Du kan även styra hur många meddelanden som ska visas i varje del genom att klicka på Alternativ.

Drive

Växla vy

Du kan växla mellan en vy som visar innehållet i Drive som rutor och en som visar innehållet i en lista istället.

Ordna i mappar

Om du vill ha ordning och reda på dina filer i Drive kan du skapa mappar och lägga dina filer i. Du kan också färgkoda dessa mappar. Högerklicka på en mapp och välja Ändra färg.

Docs

E-posta medförfattare

Om du arbetar med ett delat dokument och vill uppmärksamma dina medförfattare att du gjort ändringar du verkligen vill att de ska se, så kan du använda funktionen att mejla redigeringsbehöriga.

Flytta till mapp eller lägga till på min enhet

Om du vill flytta dokumentet till en speciell mapp på Drive, så kan du göra det direkt från dokumentet. Klicka på den lilla mappikonen bredvid dokumentnamnet.
Sen får du stega dig fram eller tillbaka genom dina olika mappar på Drive i ett litet fönster som dyker upp och slutligen klicka flytta.
Om du har öppnat ett dokument som delats med dig, så kan du lägga över det till din enhet för lättare åtkomst. Då klickar du på drive-ikonen med ett plus.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kom igång med Google Kalender

Interaktiva berättelser med Twine

Kunskapstest och utvärdering med Google formulär